Kurs indywidualny czy kurs grupowy – co wybrać do nauki języka angielskiego?  

Kurs Indywidualny Czy Grupowy Z Języka Angielskiego

Wybór odpowiedniej formy nauki języka angielskiego jest kluczowy dla osiągnięcia zamierzonych celów, szczególnie w przypadku dorosłych uczniów, którzy często łączą naukę z obowiązkami zawodowymi i rodzinnymi. Dwie najpopularniejsze opcje to kurs indywidualny (one-to-one) oraz kurs grupowy. Każda z nich ma swoje zalety i ograniczenia. Nasza decyzja powinna być podyktowana indywidualnymi potrzebami, stylem uczenia się oraz celami językowymi.  

W naszej analizie przedstawimy:  

1. Założenia i wyzwania kursów indywidualnych i grupowych  

2. Zalety i wady obu form nauczania  

3. Wnioski lektora angielskiego    

Założenia i wyzwania kursów indywidualnych i grupowych z języka angielskiego

Kurs indywidualny (one-to-one)

Zgodnie z założeniami,kurs indywidualny polega na nauce w systemie uczeń-nauczyciel, gdzie cała uwaga lektora skupiona jest na jednej osobie. Program powinien być w pełni dostosowany do potrzeb, tempa nauki oraz celów językowych ucznia. 

Niestety, indywidualna forma nauki sama w sobie nie gwarantuje,  że znikną nasze problemy językowe.  Za sukcesem kursów indywidualnych kryją się przede wszystkim takie kompetencje lektora, które pozwalają na dotarcie do konkretnego ucznia. Oczywiście lektor musi być ekspertem z angielskiego, ale sama wiedza to za mało.  

Nauka indywidualna języka angielskiego bazuje na bardzo dobrym, kontakcie w relacji uczeń-nauczyciel i taki unikalny układ musi zostać stworzony i rozwijany.  Uczeń powinien być odpowiednio motywowany za pomocą zadań do których jest przekonany. Musi rozumieć i akceptować cele i mieć poczucie bieżącego wsparcia. Indywidualna nauka angielskiego może być bardzo skuteczną trampoliną do osiągnięcia określonych poziomów, ale jednocześnie jest poważnym sprawdzianem tzw. miękkich umiejętności lektora. Bez odpowiedniego kontaktu z uczniem, nauczyciel nie stworzy optymalnych warunków dla postępu.

Kurs grupowy w nauce języka angielskiego

Kurs grupowy odbywa się w większym gronie (zwykle 4–12 osób) o podobnym poziomie zaawansowania. Nauka języka opiera się na interakcjach między uczestnikami, pracy w parach i grupach, a program jest ustalany z uwzględnieniem potrzeb całej grupy. 

Tyle teoria, a praktyka pokazuje, że im większa grupa tym trudniej przyciągnąć uwagę i dotrzeć do wszystkich uczniów. Idealny kurs grupowy powinien być adresowany do kursantów zbliżonych nie tylko poziomem, ale również tempem przyswajania wiedzy. W przypadku dorosłych jest to duże wyzwanie, ponieważ każda osoba ma inny bagaż doświadczeń w poszerzaniu horyzontów.  

Zalety i wady kursów indywidualnych 

Zalety kursu indywidualnego z języka angielskiego

  • Spersonalizowane podejście – nauczyciel może skupić się wyłącznie na słabościach i mocnych stronach ucznia, dostosowując tempo i metody pracy [1].  
  • Elastyczność – możliwość zmiany terminów zajęć, tematyki lekcji oraz intensywności nauki.  
  • Szybsze postępy – brak konieczności dostosowywania się do grupy pozwala na efektywniejsze wykorzystanie czasu [2].  
  • Skupienie na konkretnych celach – np. Business English, przygotowanie do egzaminu lub konwersacje.  

Wady kursu indywidualnego 

  • Wyższy koszt – zajęcia indywidualne są droższe niż grupowe.  
  • Brak interakcji z innymi uczniami – mniej okazji do naturalnych konwersacji i wymiany zdań w języku angielskim, brak interakcji socjalnych  
  • Mniejsze możliwości pracy w parach – co może ograniczać rozwój umiejętności komunikacyjnych.  

Zalety i wady kursów grupowych z języka angielskiego

Zalety kursu grupowego 

  • Interakcja społeczna – możliwość ćwiczenia języka w naturalnych sytuacjach, dyskusje, odgrywanie scenek [3].  
  • Motywacja poprzez rywalizację i wsparcie grupy – obecność innych uczniów może zwiększać zaangażowanie.  
  • Niższy koszt – zajęcia grupowe są bardziej ekonomiczne.  
  • Różnorodność perspektyw – uczestnicy mogą uczyć się od siebie nawzajem.  

Wady kursu grupowego  

  • Mniej indywidualnego podejścia – nauczyciel nie może w pełni dostosować się do potrzeb każdego ucznia.  
  • Wolniejsze tempo dla niektórych – osoby szybciej przyswajające materiał mogą się nudzić, a wolniej uczące – stresować.  
  • Trudność w dopasowaniu poziomu – nawet w grupach o podobnym zaawansowaniu mogą występować różnice.  

Wnioski lektora angielskiego

Kursy grupowe są bardziej korzystne dla młodszych uczniów, kursy indywidualne są lepszym rozwiązaniem dla starszych. 

Nauka w grupie jest naturalnym środowiskiem dla dzieci. Od najmłodszych lat aż po wczesną dorosłość młodzi uczniowie przyswajają wiedzę w klasach. Naturalny podział ze względu na wiek jest optymalnym rozwiązaniem uwzględniającym potencjał i możliwości młodych uczniów. Grupowa forma nauki zawsze może być uzupełniana przez dodatkowe zajęcia indywidualne – szczególnie w przypadku pojawienia się problemów z materiałem lub dla osób szczególnie uzdolnionych.

Dorośli bardziej skorzystają na zajęciach indywidualnych, ponieważ trudno jest stworzyć grupę osób z podobnym doświadczeniem w uczeniu się. Dotyczy to także nauki języka angielskiego online. Nie chodzi tutaj o sam poziom angielskiego, ale umiejętności przyswajania wiedzy, która jest bardzo zróżnicowana wśród dorosłych. Inaczej będzie uczył się 20 latek, inaczej osoba na emeryturze. Inaczej wiedzę przyswaja osoba, która zna już 2 inne języki obce, a inaczej ktoś kto dopiero zaczyna swoją przygodę z nauką angielskiego. Często łatwiej będzie dorosłemu znaleźć odpowiedniego lektora do nauki indywidualnej niż odpowiednią grupę.

Bez względu na powyższą analizę w nauce języka angielskiego kluczowa jest wewnętrzna motywacja i systematyczność. Żadne zajęcia indywidualne i grupowe nie przyniosą pożądanych efektów jeżeli nie odpowiemy sobie na pytanie: dlaczego chcę się uczyć angielskiego?   

—  

[1]: Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Pearson.  

[2]: Nation, P. (2013). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge University Press.  

[3]: Richards, J. C. (2006). Communicative Language Teaching Today. Cambridge University Press.  

Facebook
Twitter
LinkedIn

Podobne wpisy

Przewijanie do góry